معرفی و بررسی انواع پنجره مورد استفاده در ساختمان‌

معرفی و بررسی انواع پنجره مورد استفاده در ساختمان‌

انواع پنجره کدامند؟ این سوالی است که می‌خواهیم به صورت مختصر در این نوشته وب‌سایت ایران یو پی وی سی به آن پاسخ دهیم. اهمیت پنجره از ساختمان‌های مسکونی و اداری، از دیرباز تا امروز مورد توجه بوده است. خانه‌های روشن و پرنور، خانه‌هایی هستند که از نعمت پنجره‌های بزرگ و مناسب بهره برده‌اند. پنجره‌ها محل ارتباط بصری خانه و فضای بیرون هستند. در این مقاله با وب سایت آراز پنجره همراه باشید.

تقسیم بندی انواع پنجره

به طور کلی پنجره ها را می‌توان بر اساس چارچوب، نوع یراق آلات و یا شیشه آن به انواع گوناگونی تقسیم کرد. به عنوان مثال چارچوب پنجره‌ها می‌تواند چوبی، فلزی، آلومینیومی و یو پی وی سی باشد.
یراق آلات هم به نوع باز و بسته شدن پنجره اشاره دارد. مدل‌های کشویی، دو طرفه، محوری، کلنگی و… از جمله مدل‌های باز و بسته شدن پنجره هستند؛ که به کمک یراق آلات مختلف امکان پذیر می‌شوند.

انواع پنجره بر اساس چارچوب

از آنجا که مهم‌ترین عنصر ایجاد کننده تفاوت در میان پنجره‌ها، جنس چارچوب یا پروفیل آن است. در ادامه این نوشته می‌خواهیم به معرفی انواع متداول چارچوب‌های به کار رفته برای ساخت پنجره بپردازیم.

پنجره چوبی

پنجره‌های چوبی را باید قدیمی‌ترین مدل پنجره دانست. چوب از اولین عناصری است که بشر به کمک آن توانست ابزارها و محصولات گوناگون را بسازد. این ماده به راحتی قابلیت شکل دادن، برش دادن و تغییر دادن دارد. همچنین وزن سبک چوب استفاده از آن را ساده می‌کند. عایق بودن در برابر صدا و دما نیز از دیگر ویژگی‌های چوب است. در نهایت نیز چوب از نظر ظاهری بسیار شکیل، زیبا و دلنشین است.

پنجره آهنی

اگرچه پنجره‌های آهنی امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و با استانداردهای ملی ساختمان نیز سازگار نیستند؛ اما هنوز هم در خانه بسیاری از ما پنجره‌های آهنی از سال‌های دور، در حال کار هستند. ویژگی مثبت این پنجره‌ها استحکام بسیار بالا و قابلیت رنگ آمیزی ساده آنها بود. اما در مقابل این ویژگی‌ها، عایق نبودن در برابر صدا و حرارت، قابلیت فرم پذیری بسیار سخت، وزن بسیار بالا و قیمت بالا، موجب شده که به مرور استفاده از این متریال برای پروفیل پنجره‌ها کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *